Výroba retro vypínačů a zásuvek z porcelánu je mravenčí práce

Napsali o nás v magazínu EXKLIZIV. Vydává EMPRESA MEDIA,a.s.

Zásuvky a vypínače s duchem starých časů. Přesně tak by se daly definovat porcelánové, ručně vyráběné produkty středočeské řemeslné manufaktury Mulier, které přímo svádějí k označení retro. Jedinečné designy a zajímavé motivy však svědčí o opaku. O několikaletém vývoji doprovázeném radostmi i strastmi promluvil zakladatel rodinné porcelánky David Richtr (32).

 

Jak nápad vyrábět designové zásuvky a vypínače vznikl?

Se ženou jsme koupili nový byt, který bylo potřeba zrekonstruovat. Začali jsme oklepávat zdi, odmontovávat staré bakelitové zásuvky, načež manželka prohlásila, že by je zkusila vyrobit. Věnovala se užitkové keramice a tohle pro ni byla výzva. Půl roku je zkoušela vyrábět jen tak pro radost, nijak jsem tomu nevěnoval pozornost, ale když jsem zjistil, že na trhu není dostatečný výběr, začali jsme je vyvíjet společně.

Byla cesta ke společnému podnikání trnitá?

Byla. Vývoj trval pět let. Na rozdíl od užitkového porcelánu jsou to produkty, které potřebují přesné rozměry, navíc schválené revizí. Začínali jsme takzvaně na zelené louce. Neměli jsme odkud kopírovat, od koho se učit. Dneska se na všechno dělají školení, my jsme ale takovou možnost neměli. Všechno jsme si vymýšleli sami bez jakýchkoli zkušeností. Prošli jsme si spoustou těžkostí. Nejdřív jsme vyráběli z točírenské hlíny, ale vzápětí jsme zjistili, že musíme přejít k porcelánu, protože hlína nemá dostatečnou tvrdost. Bylo to vlastně jako vychovávat malé dítě. Titěrnou prací jsme dosáhli výsledku.

Jak dlouho trvá výroba jedné zásuvky nebo vypínače?

Náročnost je různá podle typu, ale na jednom kuse strávíme pět i více hodin.

Jste schopni vyhovět jakémukoli přání zákazníka, co se vzorů a tvaru týče?

V současné době vyrábíme tři základní modelové řady - Klasik (kulatý, hladký), Jindřich (hranatý) a Ornament (kulatý, zdobený). Nabízíme také řadu Individual, v jejímž rámci zákazníkovi vyrobíme produkty na míru podle jeho přání. Zajímavým detailem může být například rytina letopočtu významné životní události, monogram apod.

Pro koho jsou vaše produkty primárně určený?

Pro lidi, kteří se chtějí vyhýbat plastům a hledají kvalitní materiály, ale také pro ty, kteří mají rádi stylové doplňky. Mojí touhou do budoucna je, aby si naše výrobky lidé schovávali s tím, že je to vypínač, na který padesát let sahala a dennodenně jej používala třeba babička. Chtěl bych, aby se naše výrobky dědily z generace na generaci.

Když jste s podnikáním začínal, napadla vás i otázka, zda český trh není pro tento produkt příliš malý?

Samozřejmě, že napadla. Dělal jsem proto různé analýzy trhu a prognózy, kolik by prodej mohl vynést, a zjistil jsem, že tento sortiment není na velký byznys. Ale i tak jsme do toho šli.

Vzpomenete si ještě na svého prvního zákazníka? Jaký motiv si koupil?

Vzpomínám si velmi dobře. Bylo to padesát kusů zásuvek řady Jindřich do jedné velikánské vily. Díky ní vlastně Jindřich vznikl. Do té doby jsme hranaté zásuvky vůbec nevyráběli. Byla to pro nás velmi zásadní zakázka, protože jsme neměli peníze, dá se říct, už na nic. Navíc jsme platili hypotéku a potřebovali jsme fungovat. Vytáhlo nám to obrovský trn z paty a zároveň to pro nás byl jakýsi odrazový můstek.

Kde všude je možné vaše výrobky vidět a koupit?

Produkty prezentujeme na internetu a prodáváme osobně nebo je zasíláme poštou. Téměř nikde jinde koupit nejdou. Na podzim pak máme v plánu otevřít galerii vypínačů v Krhanicích. Nabízíme ale také možnost prezentačních kufříků, do nichž zákazníkovi naskládám jím vybrané produkty, které si pak doma v klidu vyzkouší a porovná, zda se mu do interiéru hodí, či nikoli. Může se to zdát banální, ale zrovna rozhodování mezi krémovou a bílou je často velmi složité.

Uvažujete o tom, že byste dodával i do zahraničí?

Už dlouho se snažíme růst organicky a stát na všech nohou, jak se říká, raději na třech než na dvou. Díky tomu jsme schopni prodávat do Polska a na Slovensko. Zatím si nové trhy jen osaháváme. Do budoucna bychom ale chtěli s našimi produkty proniknout i do dalších zemí.

Co vás na vaší práci nejvíce baví?

Kromě takzvaného papírování mě baví úplně všechno. Není to jednotvárná práce. Každý den se člověk zabývá něčím jiným - vývojem, výrobou, prodejem, propagací a v neposlední řadě péčí o naše šikovné dámy v řemeslné dílně.

Podle čeho si své zaměstnance vybíráte?

Rozhodně nevyhledávám hotového keramika. Takový lidé jsou zkroucení oborem a častokrát si myslí, že takhle to dělat nejde. Způsob výroby, který jsme se ženou vynalezli, je opravdu unikátní a je k němu potřeba velké trpělivosti. Proto dávám přednost lidem manuálně zručným, což si ověřím během zkušební dvouhodinovky u nás v dílně... A když je člověk šikovný a i jemu se práce líbí, jdeme na pivo probrat podrobnosti. (smích)

Nezasahuje vám firma do rodinného života?

Asi ano, ale já si to neumím představit jinak. S manželkou jsme takhle šťastní, sehraní, nerozluční, to, co děláme, nás baví a naplňuje. Řekl bych, že nám to takto jde a současný život nám vyhovuje. Nechtěl bych to měnit.

Napsala paní Petra Šmídová - děkujeme.