O naší výrobě vypínačů a zásuvek z porcelánu napsal magazín STARTINGUP. A jsme i na titulce.

MULIER ZÁSUVKY A VYPÍNAČE, KTERÉ ROZDÁVAJÍ RADOST Ruční manufaktura Mulier je místem, kde se rodí porcelánové zásuvky a vypínače, které mají ducha starých časů a punc poctivé ruční práce. Pozor ale, není to žádné retro. Vlastní design a styl - to je to, co dělá výrobky Mulier jinými, nadčasovými. Jak se rozjíždí řemeslná dílna a jak se hledají zákazníci pro porcelánové výrobky v době, kdy seženete plastové „cokoliv“? Tak na to jsme se zeptali Davida Richtra.

DAVIDE, JAK SE MULIER NARODIL – NEBO SPÍŠE (VZHLEDEM K TOMU, ŽE V LATINĚ MULIER ZNAMENÁ ŽENA) NARODILA?

Mulier se narodila díky našemu novému bydlení. Začal jsem s rekonstrukci v rozpadlém domě, kde se muselo udělat úplně všechno, nové rozvody, omítky, bourali jsme příčky. Když jsme tak se ženou jednoho dne seděli, já oklepával cihlu, popíjel Velkopopovický Kozel, Lucie demontovala starou bakelitovou kulatou zásuvku a pronesla větu, která to všechno odstartovala: „Já je vyrobím keramické.“

KDY A JAK VZNIKL NÁZEV A LOGO ZNAČKY?

Název nevznikl tak romanticky jako samotný produkt a nápad na výrobu vypínačů a zásuvek z porcelánu. Název jsme začali hledat, když už samotné produkty byly vyrobeny, jako naší obchodní značku. Nechceme příliš používat poangličťování a tak jsme se snažili najít název český, což se ale moc nedařilo. Přišel tak na řadu Google a jeho překladač, kde jsme v latině našli název, který, jak jste již zmínil, znamená žena, což nám korespondovalo se zásuvkou. Název se nám líbil a po dlouhém přemýšleni (jelikož jsme si uvědomovali komplikace tohoto názvu a jeho možné komolení: Muller, Muriel a hledání dvou L v názvu) jsme se pro něj rozhodli. Logo jsem pak připravoval se svým grafikem ze studia 2bcreative Petrem Ovčačíkem. Logo vzniklo asi za 2 dny nonstop práce nás obou. Tedy asi 50 hodin.

KDY JSTE ZAČALI ZJIŠŤOVAT, ŽE BY VÁS PORCELÁNOVÉ ZÁSUVKY A VYPÍNAČE JEDNOU MOHLY ŽIVIT? CO BYLO PRVNÍM SIGNÁLEM?

Zhruba po roce vývoje, kdy ještě nebylo znát, že zásuvka je zásuvka a vypínač je vypínač, jsem chtěl ženě udělat radost a pár porcelánových vypínačů a zásuvek jí koupit. Nevyhovovali mi však jejich designy, barevné možnosti, pocit z doteku. V tu chvíli jsem začal uvažovat o tom, že by to mohl byt zajímavý obchodní artikl.

SKOČILI JSTE DO PODNIKÁNÍ „PO HLAVĚ“, NEBO JSTE SE PŘIPRAVOVALI POSTUPNĚ?

Připlazili jsme se tam po kolenou. Díky minimálním zkušenostem s výrobou z porcelánu, trval vývoj více než pět let. Po asi třech letech práce jsme měli pocit, že již za dva měsíce bude hotovo. V tu chvíli Lucie odešla ze svého zaměstnání vedoucí pobočky prodejce známého oblečení a začala na Mulieru pracovat naplno. Ze dvou měsíců byl asi rok a půl, kdy ještě nebylo hotovo a nastal okamžik, kdy jsme se museli rozhodnout jestli do Mulier skočit po hlavě oba, nebo toho nechat. Samozřejmě přišel skok po hlavě.

DĚLALI JSTE SI NĚJAKÝ BYZNYS PLÁN?

Samozřejmě, business plán je nutný. Ale zároveň je potřeba jej nebrát jako dogma. Stejně jako život, podnikání se vyvíjí a s ním se vyvíjí i podnikatelský plán. Na začátku jsme do Mulier vstupovali s nějakými znalostmi a zkušenostmi, dnes je máme mnohem větší. Je tedy nutné byznys plán průběžně upravovat s ohledem na aktuální situaci. Nám naštěstí naše výpočty a předpoklady vyšly, jinak by Mulier už nebyl.

JAK DLOUHO TRVALO, NEŽ VÁM ZNAČKA VYROSTLA NATOLIK, ABYSTE SE MOHLI VRHNOUT DO PODNIKÁNÍ NAPLNO OBA DVA?

Do podnikání jako takového jsme se vrhli oba již rovnou. Obětovali jsme mu náš volný čas. Jak už jsem říkal, první odešla ze zaměstnání Lucie. Já se k ní pak přidal zhruba půl roku před začátkem prodeje. Rozhodl jsem se tehdy odejít z pozice ředitele softwarové firmy, abych získal více času pro práci na Mulier. Byli jsme na začátku, a tak aby bylo dost jídla a méně nezaplacených složenek, musel jsem i na brigádu, kde jsem pracoval jako pomocný kuchař (umím krájet) v nedalekém zámku. Z vlastní zkušenosti, nevěřím v začátek podnikání při práci. Nebo podnikání souběžně s prací. To mohou dělat jen ultraschopní a pracovití lidé. Na to se necítím. Myslím, že pro nás normální je dobré se vždy rozhodnout a dělat jednu věc pořádně. I když jednu věc.. právě že podnikání není jedna věc ;)

VAŠE PRODUKTY MAJÍ DLOUHOU DOBU „SPOTŘEBY“. TO NEJSPÍŠ ZNAMENÁ NEUSTÁLÉ HLEDÁNÍ NOVÝCH A NOVÝCH ZÁKAZNÍKŮ. NEBO U VÁS NAKUPUJÍ LIDÉ OPAKOVANĚ?

Část zákazníků si nakupuje naše výrobky postupně, po místnostech. Lze tedy pracovat s opakováním nákupu. Vetšina našich prodejů však vyžaduje vyhledávání správných zákazníků v pravou chvíli, kvalitní cílení a vytváření chtíče. Což se snažíme učit. Existuje jedna speciální skupina, která si oblíbila naše produkty jako dárky. Jedna její část je ze soukromého sektoru - ke svatbám, narozeniním a pro radost, s monogramy a letopočty. Druhá část je firemní sféra, kde připravujeme naše vypínače jako exluzivní dárky s logem, třeba pro firmu E.ON.

NENÍ PRO TAKOVÝ PRODUKT V ČR MALÝ TRH?

Český trh malý je. Nejedná se o miliardový business, ani o business ke kterému by se dalo přistupovat investičně. Postupujeme po malých krocích, kdy musíme všechno sami vyvíjet, protože se nebylo kde učit ani kde kopírovat. Výroba keramiky a porcelánu je v současné době již hobby obor. Není ani dostupné kvalitní nářadí, vše si musíme vyrábět. Samozřejmě je žádoucí vstup na další trhy. Ty opravdu zajímavé mají ale jiné zásuvky. To zase vyžaduje vývoj, čas a peníze.

VZPOMENETE SI, KDO BYL VAŠÍM PRVNÍM ZÁKAZNÍKEM?

Ano, první zákaznik si koupil hned cca 100 vypínačů a zásuvek. Diky této zakázce vznikl v rámci řady Individual náš hranatý design Jindřich. Byla to pro nás obrovská věc. Výroba trvala tři měsíce. Před termínem dodání i po nocích. Neměli jsme ještě produkty ani do čeho zabalit.

KDE JSTE VŮBEC PRVNÍ ZÁKAZNÍKY HLEDALI? VĚDĚLI JSTE HNED NA ZAČÁTKU, KOHO CHCETE OSLOVIT?

Ano, věděli jsme koho musíme oslovit. V první fázy nám obrovsky pomohl pan Petr Balik z tradičního elektra v Benešově - BB elektro. Svými radami nás dokázal kvalitně nasměrovat. Zároveň i nezištně velice pomohl. Právě on nás doporučil našemu prvnímu zákazníkovi. Naší cestou, jak dát vědět o značce Mulier, byl internet, časopisy, šuskanda a aktivní prodej – otravování katalogy a hodně telefonátů.

CO VÁM NEJVÍC POMOHLO PRVNÍ ZÁKAZNÍKY PŘESVĚDČIT, ŽE MULIER JE DOBRÁ VOLBA?

Kvalita na dotek, veškeré potřebné certifikáty, ruční výroba, líbivé designy, příjemný zvuk cvaknutí vypínače, osobní přístup a možnost prohlédnout si přesně tu variantu produktu, kterou chce zákazník nakoupit, což považuji za klíčový faktor. Sám nemám totiž rád, když si jdu koupit například sedačku, která je vystavena zelená a já chci koupit hnědou. Prodejce mi řekne „Ano hnědou také máme“ následně mi ukáže kostičku 3x3 cm. Tento způsob prodeje mi nevyhovuje, ale vím že to někdy jinak nejde. Mulier umí vždy ukázat na živo každý vypínač i zásuvku, který chce zákazník zakoupit. U specialit připravujeme a schvalujeme skutečné vzorky.

KDO JE DNES VAŠÍM TYPICKÝM ZÁKAZNÍKEM?

Naš typický zákazník, se těžko definuje. Cílové skupiny se velice kříží a jsou definovány jinak než u běžných komerčních produktů. Největší skupina našich zákazníků má dva nečekané společné znaky. Má ráda zvířata a věk pod padesát let.

JAK HO HLEDÁTE A OSLOVUJETE?

Noviny, časopisy, internet a aktivní prodej – voláme,píšeme.

KOLIK JSTE UŽ PRODALI ZÁSUVEK A VYPÍNAČŮ S LOGEM MULIER?

Tisíce.

CO VÁM POMÁHÁ V OBCHODĚ? PODĚLÍTE SE O NĚJAKÝ OBCHODNICKÝ TIP?

Pomáhá mi to že rozdávám radost. Neprodávám rakve ani software, ani to co člověk nutně potřebuje, nebo nakupuje v tísni. Prodávám produkty, které si každý kupuje pro radost a pro ten výjimečný pocit při každém doteku. A podělím se i o obchodnický tip. Na emaily odpovídejte ihned. Na zmeškané hovory volejte vždy zpět. Nabídky vypracujte nejpozději do druhého dne a snažte se je prezentovat osobně.

NA TRHU NEJSTE JEDINÍ VÝROBCI. CO VÁS NEJVÍC ODLIŠUJE OD VAŠÍ KONKURENCE?

Odděluje nás ruční výroba. Protože ruka umělce dodává kvalitu, kterou sebelepší stroj neposkytuje. Odlišuje nás velké množství barev, možnosti rytí, malování i zlacení a kompletní sortiment druhů přístrojů pro celý byt i dům. A také přímé srovnání produktu naživo. Což si musí vyhodnotit každý naživo.

ŘEŠÍTE NĚJAK KONKURENCI?

Konkurenci neřešíme vůbec. Pokud řešíte konkurenci, nebo jen kopírujete, budete vždy druzí. Pokud chceme stát v popředí oboru, je třeba vlastních nápadů, vývoje i mnoha omylů.

ROZJET ŘEMESLNOU DÍLNU NEJSPÍŠ NEBUDE ÚPLNĚ LEVNÉ. JAK SE ŘÁDOVĚ POHYBUJE TAKOVÁ INVESTICE?

Pět let času, energie a na peníze několik milionů.

JAK JSTE ŘEŠILI PENÍZE DO ZAČÁTKU?

Postupně ze svého. Veškeré úspory, celé výplaty ...

I DÍKY TOMU, ŽE JSOU VAŠE VÝROBKY HANDMADE, MAJÍ VYŠŠÍ CENOVKU. TREFILI JSTE CENU HNED NAPOPRVÉ?

Naše vypínače nejsou výrazně dražší, než některé strojově vyrobené. Současná česká kultura prodeje – "každej potřebuje slevu" – udává směr. Mnoho výrobců vypínačů nabízí v letáku cenu 1 750Kč za kus, ale když se zeptáte prodejce nebo se podíváte po internetu, hned víte, že produkt stojí ve skutečnosti 1 350Kč. Tato taktika se mi nezdá dobrá. Funguje, ale zanedlouho prodejci i nakupující pochopí nevýhody tohoto postupu, který degraduje produkt a dělá si srandu z inteligence nakupujícího. Naše produkty mají svou cenu. Na každém z nich pracujeme několik hodin. Správnou cenu i prodejní politiku stále hledáme. Takovou, která bude "tak akorát" a dostatatečně nás oddělí od konkurence.

DNES UŽ ZAMĚSTNÁVÁTE ZAMĚSTNANCE. JAK JE VYBÍRÁTE?

Máme třífázové výběrové řízení. První fáze se skládá z osobního setkání, vyplnění základního dotazníku, zjištění motivace žadatele a malého testu zručnosti. Druhou fází přijímacího pohovoru je poznávací praktický test v naší dílně, kde žadatel stráví 4-8 hodin. Pokud žadatel projde, ve třetí fázi jdeme na pivo, kde se do něj snažím nalejt pár panáků, protože ho následně dokážu poznat lépe, než za půl roku očuchávání v práci.

PŘI PŘÍPRAVĚ NA ROZHOVOR JSEM V DISKUSÍCH NARAZIL I NA „NEFANOUŠKY“ MULIER. JAK S NIMI PRACUJETE?

Diskuzím pod články se nevěnuji vůbec, ani je většinou nečtu. Pokud se jedná o přímo vznesený dotaz na Facebooku, což je vlastně náš blog, námitku nebo přímé pošpinění, snažím se na něj reagovat vysvětlením. Pokud se jedná pouze o rýpnutí nebo nahození bez přímého dotazu, nereaguji a nechám diskuzi dále plynout.

MIMO JINÉ JSTE SI PROŠLI SOUTĚŽÍ PRO ZAČÍNAJÍCÍ PODNIKATELE. JAKÁ TO BYLA ZKUŠENOST?

Ano, vyhráli jsme cenu veřejnosti v celorepublikovém kole soutěže T-mobile rozjezdy. Mohl bych to každému doporučit. Umožnilo mi to se zastavit a urovnat si hodně věcí, na které již v běžném denním shonu nebyl čas. Soutež nám přinesla také publicitu a finanční výhru, která nebyla zanedbatelná.

JAKÝ BYL NEJVĚTŠÍ ÚSPĚCH MULIER? KDY VÁM VAŠE PODNIKATELSKÉ DÍTKO UDĚLALO NEJVĚTŠÍ RADOST?

Nejvetší úspěch Mulieru bylo to, že dokázal vzniknout a že jehoprodukty jsou schváleny a řádně certifikovány. Dělá nám radost každý den, jelikož stojí pevně na svých vlastních nohách a rozdává radost.

A JAKÁ BYLA NAOPAK VAŠE NEJVĚTŠÍ PODNIKATELSKÁ CHYBA? MUSELI JSTE PODNIKÁNÍ NĚCO OBĚTOVAT?

Žádnou významnou chybu si nyní neuvědomuji, ale chybujeme stále. Vývoj i marketing je u nás soubor chybných i správných rozhodnutí. Samotnému podnikání obětujeme veškerý čas i úsilí.

KDE BYSTE RÁDI BYLI SE SVOJÍ ZNAČKOU ZA 5 LET?

Rádi by jsme se stali leaderem na evropském trhu exkluzivních vypínačů a zásuvek. Chtěli bychom být značkou, která do hradů, zámků nebo do rodinného sídla bude nutností a puncem kvality.

MÁTE NĚJAKÉ DOPORUČENÍ PRO TY, KTEŘÍ ZAČÍNAJÍ O PODNIKÁNÍ UVAŽOVAT?

Ano, rozpočty násobte dvakrát, časy třikrát a představte si také úsilí, které si neumíte ani